تعمیرات آسانسور. تعمیر بالابر. تعمیر پله برقی. سرویس آسانسور.نصب آسانسور و تعمیر و سرویس دوره ای پله برقی, آسانسور و بالابر برای حفظ عملکرد بهینه این وسایل نیاز به سرویس و نگهداری آسانسور دوره ای و یا مقطعی می باشد. آسانسور ها چه هیدرولیک باشند یا کششی نیاز مبرم به سرویس دارند.مشاوره و طراحی و ساخت اسانسور و نصب و نگهداری اسانسور وعضو رسمی عضو رسمی سندیکا و پروانه طراحی و مونتاژ از وزارت صنایع شماره ثبت تلفن واحد فروش آسانسور واحد سرویس و نگهداری اسانسور دفتر مرکزی :09129358197-آقای عزیزی,آسانسور سیستمی است که برای جابجاکردن افراد و اجناس مورد استفاده قرار می گیرد. آسانسور بین طبقات حرکت می کند و عملکرد مشخصی دارد. کابین آسانسور ساختار و ابعاد مشخصی دارد. ابعاد آسانسور با توجه به کارایی آن تعیین می شود. آسانسور بین ریل های مشخصی حرکت می کند.
,جعبه رویزیون,تابلو فرمان,تابلو برق سه فاز,فلکه هرزگرد,گاورنر,پاراشوت,کفشک,تابلو فرمان,یوک کابین,شالتر, پشت بند, وزنه تعادل, تراولینگ کابل
آسانسور ها گاهی از حرکت می ایستند و اصطلاحاً گیر می کنند و این رایج ترین نقص آنهاست. اگر بدانیم که این توقف ها ناشی از فعال شدن بخشی از سیستم امنیتی آسانسور است و در واقع دارد از جان ما محافظت می کند،رایج ترین نقص آسانسور ها
غالب خرابی های آسانسور شامل مورد دوم می باشند. تعمیرات آسانسور نیازمند دانش کامل نصب آسانسور است ، چرا که تعویض کامل هر قطعه معیوب مستلزم نصب صحیح آن است. بنابراین تعمیرات پس از نصب قرار می گیرد.
به علت محدود بودن تعداد آسانسورهای سریع السیر و جدید همه متخصصین توانایی آشنایی و شناخت کامل از ویژگی های آن را ندارند و نمی توانند با حضور فیزیکی و مشارکت در نصب این آسانسورها، به دانش و تجربیات خود را بیفزایند. بحث آموزش آسانسور در هر منطقه وکشور دارای شرایط خاص وشیوه ی آموزشی متفاوتی می باشد. در برخی از کشورها آموزش آسانسور از رشد و تکامل خوبی برخوردار است. امر آموزش عملی و کارگاهی نصب آسانسور و تداوم آموزش، به علت پیشرفت سریع ، بدون وقفه و مداوم ابداعات و نوآوری در صنعت آسانسور، بسیار مهم و قابل توجه می باشد.
طرح ها را برای تعیین چیدمان اجزای سیستم و انتخاب تجهیزات مورد نیاز برای نصب یا تعمیر ، مطالعه و تفسیر کنید
;به منظور بازگشت آسانسور به وضعیت کاملاً عملیاتی ، اجزای معیوب را تعمیر و / یا جایگزین کنید
برای جلوگیری از رعایت مقررات ایمنی و کدهای ساختمان ، به صورت پیش بینی شده از تعمیر و نگهداری و جلوگیری از آسانسورها و پله برقی ها استفاده کنید
سوابق خدماتی مربوط به کلیه کارهای تعمیر و نگهداری را حفظ کنید
نصب و تعمیر آسانسورها که به آنها سازنده آسانسور یا مکانیک آسانسور نیز می گویند ، مونتاژ ، نصب ، نگهداری و جایگزینی آسانسور ، پله برقی ، صندلی ، آسانسور در حال حرکت ، و تجهیزات مشابه در ساختمان ها.
نصب و راه اندازی آسانسور و تعمیرکاران معمولاً در کارهای نصب ، نگهداری یا تعمیر کار تخصص دارند. کارگران تعمیر و نگهداری و تعمیرات معمولاً نیاز به دانش بیشتری در مورد لوازم الکترونیکی ، هیدرولیک و برق نسبت به نصب کننده دارند زیرا بخش بزرگی از کار تعمیر و نگهداری و رفع عیب است. بیشتر آسانسورها دارای سیستمهای کنترل کامپیوتری هستند و در نتیجه سیستمهای پیچیده تر و عیب یابی نسبت به گذشته انجام می شوند.
بعد از نصب آسانسور ، کارگران باید به طور مرتب آن را حفظ و سرویس دهند تا صحیح کار آسانسور انجام شود. آنها به طور کلی تعمیرات پیشگیرانه مانند روغن کاری و روغنکاری قطعات متحرک ، تعویض قطعات فرسوده و تنظیم تجهیزات برای عملکرد بهینه را انجام می دهند. آنها همچنین عیب یابی می کنند و ممکن است برای انجام تعمیرات اضطراری فراخوانده شوند. کارگرانی که در نگهداری آسانسور تخصص دارند ، معمولاً در بسیاری از مواقع ، در بسیاری از مواقع در همان آسانسور خدمات ارائه می دهند.
خدمه خدماتی معمولاً تعمیرات اساسی را انجام می دهند - به عنوان مثال ، تعویض کابل ها ، درهای آسانسور یا یاتاقان های دستگاه. این وظایف ممکن است نیاز به استفاده از مشعلهای برش یا تجهیزات تقلبی داشته باشد - وسایلی که معمولاً تعمیرکار آسانسور آنها را حمل نمی کند. خدمه خدماتی همچنین عمده کارهای نوسازی و تغییر را انجام می دهند ، مانند جایگزینی موتورهای برقی ، پمپ های هیدرولیک و کنترل پنل.
شرکت های فروشنده و نصاب آسانسور و واحد های سرویس ، نگهداری و تعمیرات مسئولیت خطیری در این رابطه بر دوش دارند.لذا با پیشرفت صنعت آسانسور، آسانسورهای مدرن با تکنولوژی های پیچیده ابداع می شوندکه بایستی طریقه ی نصب ، سرویس ونگهداری (شیوه های نصب ریلهای راهنما ، سیستم های ایمنی و کنترلی، مونتاژ کابین، سیم کشی تست، راه اندازی و چگونگی سرویس و خدمات بعد از تحویل آسانسورها) به آنها آموزش داده شود تا تکنسین های نصاب آسانسور، تعمیرکار و سرویس کارآسانسور با پیشرفت این صنعت و محصولات جدید هماهنگ شده و به دانش تخصصی و فنی ها اضافه شود. با پیشرفت های تکنولوژی آسانسور نیاز به نیروی ماهر بیشتر خواهد شد.
در این دوره ها ضمن آشنایی با خطرات قبل از ورود به محیط کار، به طریقه ی استفاده از تجهیزات کامل ایمنی، کفش کار، لباس کار مناسب با نوع عملیات، عینک کار، توپی های گوش بند در محیط کار پرداخته می شود. دلایل آموزش نکات ایمنی در دوره های آموزش نصب آسانسور به شرح ذیل میباشد:
تکمیل کننده زنجیره ارتباطی بین صنعت آسانسور و صنعت ساختمان، تکنسین آسانسور، نصاب آسانسور و تعمیر کار و سرویس کار آسانسور می باشند.ساختمان های قدیمی نیز در بخش باز سازی ، مرمت و نوسازی، به آسانسور وابسته هستند.برای خرابی و نقص کمتر و همچنین مطمئن تر بودن آسانسور بایستی نصاب آسانسور و تعمیر کار آسانسور با تجربه تر بوده و از دانش و معلومات بیشتری برخوردار باشد.
به دلیل پر هزینه بودن دوره های آموزشی افراد از گذراندن این دوره ها صرف نظر می کنند که خود موجب نزول کیفیت آسانسورها می شود و فقط درصد کمی از افراد توانایی پا به پا بودن و همراهی کردن با این تنوع و نوآوری و مدرنیزاسیون را دارند به همین علت از افراد علاقمند به یاد گیری در دوره های آموزش در اولویت نخست قرار دارند. به دلیل بها ندادن به آموزش، فاصله ی توان تخصصی صنعت آسانسور و تخصص بخش فنی با تکنولوژی های جدید دنیای آسانسور، روز به روز بیشتر شده و زنگ خطری جدی برای صنعت آسانسور می باشد.
شاید در کابین تاریک و بی حرکت آسانسور کمتر اذیت شویم! زمانی که سیستم محرک یک آسانسور به هر دلیلی متوقف می شود، سیستم ترمز آن فعال می شود و کابین در هر موقعیتی که هست، ثابت می ماند.
اگر آسانسور شما مجهز به برق اضطراری باشد، شما را در نخستین طبقه متوقف و در ها را باز می کند و بعد خاموش می شود. پس سعی کنید آسانسوری انتخاب کنید که مجهز به برق اضطراری باشد.
آسانسور ها به ۳ دلیل از حرکت می ایستند. یکی قطع شدن برق، دیگری نقص مکانیکی یا الکتریکی و سومی استفاده ناصحیح از آسانسور مثل تحمیل کردن وزن بیش از حد مجاز به آن.
در ادبیات آسانسور، وزن هر انسان ۷۵ کیلوگرم محاسبه شده است. پس اگر آسانسوری تا ۱۰ نفر ظرفیت دارد، نباید آن را با وزنی بیشتر از ۷۵۰کیلوگرم مواجه کرد که اگر هم در هایش بسته شد و راه افتاد، در میانه های راه متوقف شود و کار بالا بگیرد.
آسانسور یا بالابر وسیله ای برای انتقال از طبقه ای به طبقه دیگر در ساختمانهای مختلف می باشد و در واقع اتاقک متحرکی است که می توان توسط آن به طبقات بالا یا رفت. در تعریفی مشابه ، آسانسور به مجموعه تجهیزات حمل و نقل گفته می شود که انتقال عمودی مردم و یا وسایل بین طبقات ساختمان را فراهم می نماید. یک آسانسور توسط موتور آسانسور نیروی لازم برای حرکت عمودی کابین را فراهم می کند. همچنین فرمانهای لازم برای توقف های خودکار و کنترل آسانسور توسط تابلو فرمان آسانسور انجام می شود.
محل قرار گیری تابلوفرمان معمولا در موتورخانه است . در زیر به تعدادی از وظایف اصلی این تابلو اشاره می شود :
۱- پذیرش درخواستها از کابین و طبقات
۲- تشخیص موقعیت کابین در هر لحظه
۳- پاسخگویی به درخواستها با توجه به نوع سرویس دهی
۴- حفاظت الکتریکی از تجهیزات
۵- کنترل جهت حرکت و سرعت موتور اصلی
۶- کنترل تجهیزات الکتریکی مانند : درب کابین ، ترمز و …
۷- نظارت بر حرکت بدون خطر کابین
بیشتر آسانسورهایی که در ایران نصب میگردد از نوع کششی می باشد. همانطور که در ساختمانهای مختلف مشاهده کرده اید نحوه کار این نوع آسانسورها بر اساس نیروی اصطحکاکی است که بین سیم بکسل های متصل به کابین و فلکه کششی موتور بوجود می آید یعنی آسانسورهای کششی در واقع در بالای خود دارای فلکه (قرقره) می باشند که روی موتور آسانسور می باشد و سیستم بکسل ها دور آنها وجود دارد و سیستم بکسلها از یک سر به کابین آسانسور و از سر دیگر به قاب وزنه آسانسور متصل هستند و طبیعتا با حرکت فلکه موتور در دو جهت مختلف حرکت رو به بالا یا پایین کابین آسانسور انجام می شود. در واقع کابین آسانسور در چاه آسانسور بصورت معلق می باشد که در شکل مشخص می باشد و به این امر سیستم تعلیق آسانسور می گویند. از لحاظ علمی در داخل قاب وزنه ، وزن وزنه ها برابر با وزن کابین به اضافه نصف وزن ظرفیت کلی کابین است. بطور مثال اگر ظرفیت کابین آسانسور ۸ نفره باشد (به ازای هر نفر ۷۵ کیلوگرم در نظر بگیریم) در کل ظرفیت کلی کابین ۶۰۰ کیلوگرم خواهد بود که طبیعتا نصف این مقدار برابر با ۳۰۰ کیلوگرم خواهد بود . حال این مقدار را با وزن خود کابین آسانسور جمع می کنیم و وزنی که بدست می آید وزن کلی است که باید در قاب وزنه وجود داشته باشد. در شکل زیر می توانید ساختار آسانسور کششی را مشاهده نمایید.
نوع دیگر از آسانسور در جهان آسانسور هیدرولیک می باشد که نحوه جابجایی کابین آسانسور در آن بطور کلی با نحوه جابجایی کابین در آسانسور کششی فرق می کند زیرا در آسانسور هیدرولیک جابجایی کابین آسانسور فقط توسط جک بالابر خاصی انجام می شود که از نوع جک و موتور هیدرولیک (روغنی) می باشد. در واقع در این نوع آسانسور دیگر موتوری در بالای چاه آسانسور وجود ندارد بهمین دلیل طبیعتا پشت بام خانه زیباتر خواهد بود. البته باید توجه نمایید که بدلیل ساختار این نوع آسانسور فقط تا ۵ یا ۶ طبقه پاسخگو خواهد بود در حالیکه آسانسور کششی طبقات بسیار بالاتری را پشتیبانی می نماید.نحوه کار یک آسانسور هیدرولیک بدین صورت است که در آسانسور هیدرولیک یک موتور هیدرولیکی سه فاز غوطه ور در روغن وجود دارد که این موتور دارای یک شیر الکتریکی خاص بنام پاور یونیت می باشد که وظیفه پاوریونیت تامین فشار روغن برای جک هیدرولیک آسانسور می باشد و در واقع با تغییر فشار روغن ، جک مربوطه کابین آسانسور را به بالا یا پایین حرکت می دهد. البته باید توجه داشت که هزینه موتور های هیدرولیک بسیار بالاتر از موتور آسانسور کششی می باشد بهمین خاطر در ایران کمتر از آسانسور هیدرولیک استفاده میگردد. همچنیت نکته قابل توجه در آسانسورهای هیدرولیک این است که خیلی از افراد تصور می کنند مصرف برق این آسانسور ها نسبت به آسانسورهای کششی بالاتر است ولی این امر درست نیست زیرا کار موتور هیدرولیکی آسانسور هیدرولیک و فشار روغن فقط در حرکت به سمت بالا نیاز است و برای حرکت کابین آسانسور به سمت پایین نیازی به کار موتور و ایجاد فشار روغن نیست و طبیعتا در حرکت به سمت پایین موتور هیدرولیکی خاموش است و فقط با با بازکردن شیر و تخلیه کنترل شده روغن جک هیدرولیک ، کابین آسانسور به آرامی به سمت پایین می آید بنابراین مصرف برق بالایی نخواهد داشت.
نوعی آسانسور است که با زنجیر یا طناب فولادی آویزان شده و نیروی رانش به طریقی به غیر از اصطکاک به آن وارد می شود. در این نوع آسانسورها قاب وزنه وجود ندارد.
آسانسور مغناطیسی چیست؟
در این آسانسورها ریل ها و تجهیزات متصل شده روی دیوار چاه آسانسور با مغناطیس دائم نقش استاتور موتور و کابین آسانسور نقش روتور را ایفا می کنند. با اتصال جریان برق به استاتور، میدان مغناطیسی ایجاد و به روتور القا می گردد. میدان مغناطیسی ایجاد شده در نقاطی قطع و با القای جریان برق بوسیله سیم پیچ های استاتور، سیم پیچ های تعبیه شده روی روتور باردار شده و کابین به حرکت در می آید؛
بنابراین در این آسانسورها اجزایی نظیر وزنه تعادل، کابل فولادی، موتوخانه و .. وجود نخواهد داشت. آسانسورهای مغناطیسی بسیار ایمن تر از آسانسورهای معمولی بوده اما از لحاظ قیمتی بسیار گران تر می باشند.
در موتورخانه آسانسور برای انتقال برق سه فاز و تک فاز به تابلو فرمان و دیگر تجهیزات از یک تابلوی توزیع استفاده می شود به نام تابلو سه فاز ، در این تابلوی توزیع تجهیزات زیر وجود دارد :
۱- فیوز سه فاز
۲- لامپ سیگنال
۳- پریز تک فاز
۴- فیوز تک فاز
۵- پایه ارت
فلکه هرزگرد آسانسور در مواقعی که فاصله بین کابین و کادر وزنه و یا سیم بکسل های متصل به آنها بیشتر از طول فلکه کشش موتور باشد و فلکه کشش موتور نتواند زاویه مناسبی برای سیم بکسل ها ایجاد کند از فلکه هرزگرد برای به وجود آوردن اصطحکاک بیشتر میان سیم بکسل و فلکه ها و همچنین مناسب کردن زاویه سیم بکسل ها ( آلفا) استفاده می شود .
گاورنر آسانسور متداول ترین نوع فعال سازی ترمز ایمنی (پاراشوت) روش فعال سازی توسط گاورنر است . به هنگام افزایش سرعت کابین از سرعت تعیین شده ( %۱۱۵ سرعت نامی کابین ) گاورنر سیم بکسل متصل به پاراشوت را متوقف کرده وباعث فعال شدن ترمز ایمنی می گردد.
تراولینگ کابل آسانسور چون کابین یک قسمت متحرک در سیستم آسانسور است ، برق توسط کابل های ویژه ای به آن متصل می گردد که به آن تراول کابل گویند .نام این کابل هم برگرفته از ویژگی آن یعنی حرکت کردن با کابین گرفته شده است .
این کابل تشکیل شده از یک رشته کابلهای بهم چسبیده که جریان برق از آنها عبور کرده و به مقصد می رسد. برای آسانسورهای با سرعت بالا یا نصب شده در ساختمانهای مرتفع، پوشش تراول کابل ضخیم تر بوده و در بافت آن از رشته های مقاوم در برابر کشش و تنش استفاده می شود. این گونه کابلها معمولا با رشته هایی از سیم بکسل مسلح می شوند.
یوک کابین آسانسور چهار چوبی است شامل دو بخش( یوک پایین و یوک بالا )که کابین را در بر گرفته است .ساختار یوک نه تنها از نظر قدرت تحمل بار مهم است بلکه تنظیم آن نیز باید به گونه ای باشد که از انحراف ، به ویژه در هنگام استفاده از کفشکهای غلطکی مصون بماند.تمام بار کابین اعم از وزن کابین و مسافرین، توسط یوک به سیم بکسلها وارد می شود.
جعبه رویزیون جعبه ای برای کنترل دستی حرکت کابین است که بر روی سقف کابین نصب و برای استفاده تعمیرکار یا سرویس کار آسانسور تعبیه شده است .
پشت بند آسانسور ریل پلیتی است که در محل اتصال دو ریل و در پشت ریل ها قرار گرفته و با پیچ و مهره ریل ها را به یکدیگر متصل می کند.
شالتر آسانسور سنسوری است برای شناسایی پایین ترین و بالا ترین طبقه . معمولا برای دور اندازی در نزدیکی طبقه، و یا جلوگیری از عبور کابین از حد بالا و پائین و ممانعت از برخورد کابین به کف چاه یا سقف آن از شالتر استفاده می شود.
پاراشوت آسانسور پاراشوت همان ترمز اضطراری مکانیکی آسانسور می باشد. فرض کنید که همه سیم بکسلهای متصل به کابین پاره شده باشد. در این حالت کابین شروع به سقوط آزاد می نماید. با افزایش سرعت حرکت کابین از حد مجاز، سیستم پاراشوت با دستور گرفتن از گاورنر سرعت، فعال شده و با انجام عمل ترمز، کابین را بر روی ریلها قفل می کند.
پاراشوت ها از سه نوع عمده لحظه ای ( که استفاده از آن منسوخ شده)، تدریجی و غلتکی تشکیل می شوند .
برای کابین تا سرعت ۰٫۶۳ متر بر ثانیه از ترمز ایمنی لحظه ای استفاده می شود .
برای کابین با سرعت بیش از ۱ متر بر ثانیه از ترمز ایمنی تدریجی یا غلتکی استفاده می شود .
وزنه تعادل وزنه تعادل ضمن متعادل نمودن وزن کابین و بخشی از باری که حمل می کند باعث ایجاد کششی بین سیم بکسل و فلکه ها شده و نیروی اصطکاک مورد نیاز جهت حرکت سیم بکسل بر روی فلکه محرک را تامین می کند. وزنه تعادل از یک قاب یا شاسی فولادی و وزنه های داخل آن (که معمولا از جنس چدن ، بتن و سرب هستند) تشکیل می شود .
کفشک این قطعات در هر دو طرف و در بالا و پایین بر روی کادر وزنه تعادل و یوک کابین نصب می گردد ، با ریل ها در تماس هستند و با حرکت در امتداد آنها کابین و وزنه تعادل را هدایت می کنند . عمده ترین انواع کفشک ها عبارتند از :